Monday, October 27, 2014

Enchanted Bali : Last Day - Malaysia here we come!

Alhamdulillah..tibalah masa untuk entry terakhir tentang Bali. Pheww..lama giler nak siapkan entry Bali kali ni..semua ni bersebab musabab..Ok, sebab yang paling utama ialah penyakit M. Apa lagi m.a.l.a.s lah..Ditambah pula dengan kurangnya motivasi menulis blog akibat kekangan kerjaya, memberi kuliah, walaupun dah berbelas tahun dengan content lecture yang sama, preparation tetap diperlukan..mana lah tahu, nanti karang tersalah ajar, habis rosak beratus-ratus anak bangsa..hehehe..

Selain dari sebab penyakit M tu, aku sebenarnya terkesan juga dengan peristiwa MH17, lepas MH370 dah recover pedih di hati dalam tempoh 3 bulan, kena pula 17Julai2014 tarikh keramat peristiwa yang melukakan hati lagi sekali. Ye, walaupun tidak kena mengena dengan salah seorang pun penumpang mahupun krew penrbangan tu, tapi hati aku tetap terguris, sedih, pedih dan pilu mengenangkan nasib yang menimpa kedua-dua pesawat malang ni..Sebenarnya, sebulan sebelum MH17 ditembak jatuh, kami baru sahaja selesai menempah tiket MAS ke Perth, Australia, (untuk percutian November 2014, entry coming soon). Manakala pada 24Julai2014 pula kami balik KL beraya dengan menaiki pesawat MAS juga..aduh..manalah hati tak luluh dan hancur kan? Lepas tu dalam bulan Julai 2014 sahaja beberapa kes pesawat penerbangan kormesil jatuh terhempas yang menambahkan lagi kesedihan di hati kami..apa-apa pun hanya Allah yang maha mengetahui..kita sebagai manusia harus meneruskan hidup dan beramal kepadaNya selagi berada di atas muka bumi ini.

OK..mari kita sambung dengan entry Bali. Insha Allah ni last, tengok muka korang pun macam dah muak nak membaca kan?hahaha..

Pagi ni kami takde sebarang rancangan berjalan jauh, cuma sarapan pagi, packing dan tunggu supir ambil di hotel. kami minta dia hantar ke tempat membeli ole-ole khas Bali wah gitu..(Cenderamata Istimewa Bali). Berdasarkan pembacaan, selain Krisna yang famous amos tu, beberapa gedung ole-ole seperti Hawaii, Matahari juga menawarkan harga yang berpatutan. So malam tadi kami dah survey di Krisna Denpasar (dekat dengan airport ni) so kita ke 2 kedai yang disebutkan tadi. rupa-rupanya memang betul lah Krisna yang paling murah, so kami gerak sahaja ke Krisna. Sempat lah beli beberapa helai kaos (tshirt), scrub ala-ala spa dan sedikit makanan ringan seperti kacang dan buah salak di sini. Shopping punya shopping sampai terlajak laris pulak..Rupiah dah tak cukup. Ermm apa lagi macam biasa kad kredit menjadi mangsa. hehehe..tapi tak banyak sangat menggesek cuba dalam RM100++ sahaja yang tak cukup. kami pun beli ala kadar sahaja, sebab tak nak over budget dan luggage yang ciput sahaja.

Selesai shopping, Pak dani pun terus bawa kami ke Ngurah Rai Airport Denpasar yang terletak dalam 2-3km sahaja dari Krisna. Actually kami nak cari KFC, untuk lunch, tapi ntah macamana miscommunication terus ke airport dan dia drop kami di sana. Selesai urusan pembayaran dengan Pak Dani, salam-salam ambil gambo sket, kami pun terus drop bag.
Ngurah Rai Airport Denpasar
Ni je beg2 kami..

Ini lah Pak Dani, Supir a.k.a driver kami semasa di Bali

Tanpa berfikir panjang kami terus ke pemeriksaan kastam, bayaran cukai bandara (mahai wei..Rp200k~RM60 per person).. so kami berempat Rp80k~RM240..phewww.. nasib baik Airport Ngurah Rai ni cantik, bersih, kemas dan selesa. Lepas cop pasport, masa lalu di pemeriksaan keselamatan, ntah macamana hampir kantoi pulak botol perfume papa yang besaiz 100mL lupa nak masuk kargo luggage. (Masa di KK lepas lah pula)..lepas nego dengan pegawai polis airport tu, mujurlah lepas perfume papa tu..erkkk..kalo tak menangislah, sebab perfume tu baru beli kat Singapore 2minggu lepas..hehehe..yang menjadi mangsa ialah losyen anak-anak dan sunblock..actually yang ni sayang juga masa dia campak dalam tong sampah(ke lepas kita blah dia ambil pakai ek?) sebab losyen ni saiz besar juga, dan baru je beli sob sob sob..so lesson lepas ni jgn bawa naik sebarang losyen atau perfume ke atas kabin kalau tak nak kena campak dalam tong..walaupun sesetengah airport kurang strict kita tidak boleh anggap semua airport di dunia serupa saja penguatkuasaannya..

Masuk je ke pelepasan, kita akan dipaksa melalui lorong-lorong shopping seperti perfume, cosmetic dan handbag masa nak ke boarding..yang sedihnya, masa ni perut kami dah berkeroncong..tengok food selection semua takde halal, roti pun susah nak jumpa..adoi..KFC(halal) kat luar pulak, sampai kat boarding hall, cari surau pun dah takde..kena keluar semula..lojik tak? nak keluar semua dengan perjalanan yang berkilometer (airport dia sangat luas)...akhirnya kami ke satu tempat sunyi bawah tangga, dan kami pun solat di situ..sedihnya. Takpe, janji bersih dan kita dapat menunaikan kewajipan sebagai seorang hamba Allah, tak kira di mana jua. Solat tak boleh lupa..Perut pun mulah berbunyi lagi, lapar pulak tu..

Lepas solat, kami tunggu announcement kejap..Makan pun kami cuma beli makanan ringan dan kacang serta air..tengok roti-roti ada inti babi bagai..kembang pulak tekak..

Manusia di airport ni ya rabbi punya lah ramai, walaupun hari tu weekdays, plus kami sampai di situ tak tahu lagi gate berapa flight ke KK nanti. Lepas je dia announce gate flight AA ke KK, kami pun mulalah berjalan, ya Allah, jauh giler ok!..nasib baik ada travellator, sampai je gate tu tunggu kejap, turun ke bawah naik bas pulak..adoi..ni la nasib kalau beli tiket flight murah-murah kan..sampai di aircraft, kami pun naik. macam biasa, flight QZ (Air Asia Indonesia) ni tak sebest AA Malaysia. Kapal dia agak buruk, tak kisah lah, janji selamat sampai. Masa tengah menunggu semua passanger naik, boleh pulak sorang perempuan jepun/korea ni sesak nafas..nak muntah dan pitam..cepat-cepat pramugari tolong.lepas muntah dia tak boleh lagi..nak fengsan kot akak tu..so dia tak boleh ikut fly petang tu. Anak-anak dan suami dia pun turun sekali..kesian pula..Sekejap je ambulans datang, flight kami delay few minutes sebab nak cari luggage akak jepun tu kat perut aircraft..

Selesai semua urusan keselamatan..flight QZ382 pun membelas udara menuju ke Kota Kinabalu..alhamdulillah, kami selamat tiba di KK lebih kurang pukul 5.30petang..dari Terminal 2 KKIA, kami ke Terminal 1 untuk pulang ke Labuan dengan penerbangan MAS. Syukur, kami tiba di Labuan dengan selamat lebih kurang jam 10.00malam..maka beraklhirlah percutian ke Bali kami yang meninggalkan seribu kenanangan manis yang akan sentiasa terpahat di dalam jiwa, kerana setiap percutian akan membawa seribu pengajaran dan kenangan.. Next..balik KL dan rehat sementara menunggu trip ke Perth Australia pula...yayyy!!

Entry Bali tamat di sini..peace!
Bye Bali..till we meet again another one fine day..Insha Allah...