Saturday, May 17, 2014

Singapore -USS trip - Part 1: Day 1

Salam semua...

Okey, kali ni kami nak ceritakan trip ke Singapore pada 5-7 Mei 2014 yang lepas..
Alhamdulillah..kami berdua berpeluang bercuti ke sana dengan anak-anak yang tersayang. Sebenarnya trip ke Singapore ni tidak dirancang awal, tapi memandangkan terjumpa tiket yang agak murah, terus book dan plan. Walaupun tidak berapa detail, syukur kami selamat pergi dan balik serta bergembira dengan anak-anak di sana.

Tapi kesian sikit kat anak-anak, lepas di Singapore, kami akan sambung cuti di kampung pula. Nak buat macamana, mama dan papa cuti tak sama dengan korang. Terpaksalah Haziq dan Mya dicutikan selama 2 minggu. Yang paling sadis, Haziq pula exam pada 6 Mei..tak boleh ambil exam awal atau lewat..kesiannya Haziq..Mya pula mujur exam 19-22 Mei.

Perjalanan kami bermula dari Labuan ke KL. Masa kami pergi ni iaitu pada 5 Mei2014, Air Asia masih dalam proses perpindahan dari LCCT ke KLIA2. Tarikh terakhir mereka mendarat dan berlepas di LCCT ialah 8 Mei, so memang kami tak merasa pengalaman di KLIA2. Dari Labuan kami berlepas 10.30 pagi dan tiba di KL pada pukul 12.45 tengahari. Memandangkan kami tidak check in luggage, terus je proceed ke International Boarding Hall selepas urusan cop paspot di imigresen. Since kami dah makan dalam flight dari Labuan tadi, di boarding hall kami cuma melepak je sementara menunggu berlepas. Kedai pun dah banyak yang tutup di LCCT ni. Alhamdulillah semua urusan berjalan lancar.

Lebih kurang 3 petang kami berlepas ke Kota Singa.. Flight kali ni delay dalam 20 minit. Kami tiba di Changi pada pukul 4 petang. Untuk makluman pembaca, perjalanan menaiki kapal terbang ke Singapore mengambil masa kira-kira 40 minit, termasuk taxing, itu ini, tu yang hampir sejam juga. Dalam penerbangan ke Singapore kami tak makan makanan berat sebab cuma ada makanan ringan sahaja yang dijual. Lagipun flight kami sekejap sangat. Kad ketibaan imigresen juga akan diberi masa ni. Isi siap-siap sebab kat sana nanti kita kena bergegas nak cari pengangkutan ke hotel, samada naik tren ataupun teksi.

Changi Airport, Singapore sangat cantik, bersih, dan moden. Patutlah memenangi pelbagai award peringkat dunia. Semua lengkap, surau pun ada.. Setiap laluan dihampar permaidani, tapi agak sukar nak tolak beg troli. Travelator pun banyak sangat. Dekorasi dan binaan pula sangat menarik. Tapi kami tak sempat sangat nak explore sebab rushing nak check in hotel. Dah penat travel dari pagi.
Masa ni baru lepas cop pasport di terminal 2, dan nak naik MRT ke Lavender
Air Asia akan mendarat di Terminal 1 Changi Airport. since kami plan nak naik tren MRT sahaja untuk ke hotel, maka kami kena bergerak ke terminal 2. Dari terminal 1 kami kena naik aerotrain ke terminal 2. Kali ni senang sikit sebab kami takde check in luggage, semua handcarry je. 2 beg troli size paling kecil dan 2 beg sandang sahaja.

Sampai di terminal 2, kami beli tiket dan terus naik tren MRT. Masa ni kami cuma beli tiket yang guna sekali je, Mya n Haziq pon kena beli tiket yang harga sama dengan dewasa, so agak rugi. Jadi kami plan nak beli travel card tu senang sikit, nanti just top up bila perlu. Mya pula sebab umur bawah 7 tahun boleh dapat travel card for free, kena apply guna pasport sahaja.

* Untuk tempat-tempat atau stesen yang aku sebutkan kat sini, korang boleh refer map MRT yang aku letak kat bawah ni.
Kat sini ada aku tandakan tempat-tempat yang kami naik dan turun.Klik untuk besarkan, boleh google untuk gambar yang lebih terperinci.

By the way, better you all download apps tain singapore yang banyak kat apps store/google play tu. Kitorang guna SIN. Apps ni free je.
Kalau korang search kat apps store akan jumpa apps ni, kami guna apps yg ni je. Lebih comprehensive dan simple.
Mode of transport kami di Singapore adalah MRT dan teksi. Masa nak pegi mana-mana kalau anak-anak masih bertenaga,  kami akan naik MRT. Bila dah penat cari teksi je. Kadar tambang MRT dan teksi sama macam di KL, cuma kena guna matawang Singapore Dollar. So korang budget lah sendiri yer..Stesen MRT di Singapore ni lebih user friendly berbanding Hong Kong dan Korea. Kalau di Hong Kong, ada escalator dan lif, tapi kat jauh-jauh jaraknya. Di Seoul pulak memang agak azab..hehehe..susah betul nak jumpa escalator atau lif, kalau ada pun jaraknya sangat jauh antara satu sama lain. Pastu naik tangga memang 45 darjah curamnya. Jadi kalau jalan dengan orang tua dan anak kecil berstroller susah sket di Korea. Kalau di Singapore ni alhamdulillah, facilities di MRT Station ni sangat lengkap.

MRT tren dari Changi Airport ni akan berhenti di stesen Tanah Merah, dan kita kena tukar tren ambil haluan ke pusat bandar, iaitu line hijau East West Line menuju ke stesen Lavender di mana hotel kami memang terletak di atas stesen ini.

Tiba di Lavender, naik lif dari stesen kami pun sampai ke entrance V Hotel. Di kawasan stesen dan lobi hotel ni ada banyak kedai makan macam fast food Wendy's (ada sijil halal MUIS) dan barang keperluan. Blok belakang hotel pun banyak kawasan hotel lain yang harganya berpatutan. V Hotel ni harga boleh tahan gak, hotel 3 bintang. Untuk bilik yang kami book ni, iaitu triple room without breakfast harga lebih kurang RM520++, tapi kami book melalui agent expedia so harganya murah sikit, dalam RM460nett. Banyak beza kann..

Malam tu lepas siap solat maghrib, kami turun ke bawah dan dinner fast food di Wendy's. Kemudian, terus naik tren menuju ke arah Stesen Bayfront. Kena tukar ke Circle Line, di Bugis Station, menuju ke arah Bayfront Station. Malam ni kami cuma plan nak tengok Garden by The Bay (giant tree) dan laser show di depan Marina Bay Sands sahaja.
Stroller tak tinggal..masa ni nak tukar ke Circle line di Bugis Station.

Mya duduk di kerusi khas untuk kanak-kanak kecil, OKU, warga emas atau ibu mengandung.

Suka ek korang.penat kang berebut stroller!

Keluar dari Bayfront Station akan jumpa banyak signage
Laluan yang luas dan cantik untuk ke Garden by The Bay (tapi tak pegi pun)
Keluar je dari stesen Bayfront, akan nampak Hotel Marina Bay Sands yang sangat famous tu. tengok dari luar pun dah cantik..room rate kat sini satu malam minimum pun SGD550 atau RM1500++..hurmm..telan air lior je la..Sempat la ambil gambar dari luar je..hehehhe..
Hotel Marina Bay Sands
Ambil gambar kat luar jer..sob sob sob..lenkali kita tidur kat sini ek..

Manakala kalau nak Garden by The Bay plak kena naik flyover dan berjalan kaki melalui Dragonfly Bridge, jauh juga. Kalau siang, ada shuttle service dari Bayfront MRT station ke Garden by The Bay, dari pukul 9-5 petang sahaja..Jaraknya dalam 1km kot..adoii..anak-anak dah penat, so kami just snap gambar super tree dari atas flyover sahaja. Dari flyover ni juga boleh nampak Singapore Flyers. Snap gambar juga, sebab nak pegi nampaknya sangat jauh..
Singapore Flyers dari flyover
Lain kali kena datang lagi untuk ke Garden by The Bay ni
Gambar dari jauh je..
Then kami pun turun untuk ke Marina Bay nak tengok laser show pukul 9.30pm. Masuk balik laluan bawah tanah yang besar, luas dan cantik tu.(penuh dengan cermin dan gambar bunga-bunga).
Laluan bawah tanah..
Laser show ni ada 2 kali show, pukul 8.00pm dan 9.30pm. kat sini lah kami tersilap langkah. Cari punya cari..kami cuma jumpa shopping mall dalam tu. Kami tengok sign board takde pun yang menunjukkan ke laser show. Shopping mall pula high end punya mall. Brand  Hermes, Gucci, Louis Vuitton, Chanel..so memang tak masuklah nak menjenguk sebab tak masuk dalam list nak shopping tempat macam tu..hehehe..harga pun tak sempat nak tengok sebab anak-anak dah penat masa ni.
Akhirnya kami cari main entrance mall, keluar dan tunggu teksi je nak balik.

Masa sembang-sembang dengan driver teksi tu (Melayu Islam) macam-macam juga info yang kami dapat. Tapi memang kesian juga penduduk Melayu Islam di Singapore yang nampaknya agak dipinggirkan oleh pemerintah mereka. Tapi apa boleh buat kan..terima ajelah pakcik, silap datuk nenek pakcik dulu-dulu juga lah..jangan Malaysia jadi macam tu satu hari nanti sudahlah.

Kami sampai ke hotel malam tu dan terus siap-siap nak tidur, sebab masing-masing dah kepenatan, nak simpan tenaga untuk berjimba di Universal studios Singapore esok.Ok..bersambung di hari kedua Singapore dalam next entry.

1. Hi ADMIN & Semua! Mari dapatkan tiket promosi Singapore seperti USS/SINGAPORE ZOO/GARDEN BY THE BAY/SEA AQUARIUM dan banyak lagi! Pasti lebih murah dari harga kaunter & OPEN DATE! Tiket USS, MYR 211 per adult sahaja (est SGD66 only). Pakej USS with 2 ways transfer via bus from DANGA BAY JB - USS juga ada.
    Lawati LOVE TRAVEL page di >>> http://lovetravel-love.blogspot.com & >>> www.facebook.com/lovetravel86
    JESSICA, LOVE TRAVEL (whatsapp: +6012-7760219) Email: jessica.travel8686@gmail.com .TQ

2. ASSALAMU ALLAIKUM …………. HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
    SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.

PAKEJ LAWATAN LAINNYA KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA.

PAKEJ DITEMPAH SANGAT MENARIK, HEMAT DAN LAYANAN BEST. PILIHAN HOTEL DAN BILIK BERSIH, MAKANAN MENU MELAYU / MOSLEM RESTAURAT (100 % HALAL ) DAN BERPASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNITS KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
    PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE )
    TAK ADA EXTRA BAYAR.
    TAK ADA TIPU – TIPU !!!
    HARGA PAKEJ 04 HARI / 03 MALAM MYR : 380 (10 ORANG )
    HARGA PAKEJ 03 HARI / 02 MALAM MYR : 275 (10 ORANG )

LAKE TOBA TOUR 05 DAYS – 04 NIGHT
    02 SAMOSIR ISLAND, 01 NIGHT BERASTAGI, 01 NIGHT MEDAN

MARKET : MALAYSIA
    ITINERARY : PRIVATE TOUR

DAY 1 : MEDAN – PARAPAT – SAMOSIR ISLAND
    Arrival at Kualanamu International Airport will be welcomed by Tour Guide/Driver. After meeting services drive to Parapat via Pematang Siantar. Enroute you will enjoy a nice view with palm and cocoa estates. Stop over at Paten Shop for relax and shopping local snacks. Lunch will served in restaurant . Arrive in Parapat by ferry /boat transfer to Samosir Island. Check in at botel and dinner will be servet at resturant or hotel.

DAY 2 : SAMOSIR ISLAND TOUR
    Breakfast in hotel. In the morning by boat charter cruise to Samosir Isalnd to visit Tomok village to see the ancient tomb of King Sidabutar and Ambarita traditional village. Shopping Tours. Lunch will be served in restaurant. Afternoon free program and enjoy the Lake Toba. Dinner at restaurant.

DAY 3 : SAMOSIR – PARAPAT - BERASTAGI
    Breakfast at hotel. By boat /ferry transfer to Parapat. Leave Parapat for Berastagi through marjarunjung valley. Enjoy ginger tea and fried bananas (personal expenses). Stop at Sipiso Piso waterfall to see this magnificent 110 metres tall waterfall drops from Karo highland with back ground the view of Lake Toba. Proceed to Berastagi and arrival in Berastagi visit the central fruit market to buy tropical fruits, vegetables and flowers. Check in at hotel. Dinner at restaurant

DAY 4 : BERASTAGI – MEDAN
    Breakfast at hotel. Drive to Medan via Sembahe the windy road and enjoy a nice view from Puncak Sibolangit. Arrive in Medan to visit Maimun Palace to see the Palace of the Sultan of Deli which was established on 1888 and Grand mosque at Jalan Mesjid Raya. Lunch in restaurant. Shopping Tour. Check an hotel and Dinner at restaurant. Free program

DAY 5 : HOTEL – AIRPORT
    Breakfast at hotel. Free program until time transfer to Kualanamu International Airport for return flight. Tour End.

SERVICES TERMASUK :

ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

NOTE :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK :
    • DRIVER
    • PATROL
    • EKSIDENT INSURANCE
    • GOVERNMENT TAX

3. ASSALAMU ALLAIKUM. HORAS JOM KE MEDAN.SALAM KENAL TUAN AND PUAN .
    DISNI KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MURAH KE DANAU TOBA, MEDAN, SAMOSIR ISLAND, DAN TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.
    Saya bersedia nak bantu Tuan and Puan untuk ikut melancong bersama
    saya.

Contact :+6281263636746
    Whatsapp:+6281520944993
    Instagram: infotoursmedan
    Facebook :1. Eza purba
    2. pakej lawatan
    Email : infotoursmedan@gmail.com

4. cuba lihat sini, Tiket Promosi SG (lebih dari 30 tempat), memang murah & berbaloi.. >> https://lovetravel-love.blogspot.com/2019/02/jan-2019s-singapore-travel-entrance.html << da baca, baru akan tau :) USS/DLL semua ada..apape just WHATSAPP sis ya (JESS 6012-7760219)