Saturday, December 1, 2012

Percutian ke HONG KONG : Day 3 15 November 2012

Perjalanan di hari ketiga bermula jam 9.30 pagi, selepas siap packing, checkout bilik hotel di Metropark Mongkok Hotel. Plan kami pada hari ketiga ni adalah untuk ke Disneyland, tapi kami sangat susah hati..
Tau tak sebab apa?kami TAK SEMPAT shopping di sini lagi tau..takkan lah nak balik tanpa shopping di HK kot?hehehe..
Makanya...pagi tu terus keluar plan baru..
Exit MTR to Ladies Market and Sneakers Street

Kami kena shopping di sekitar Mongkok..Ladies Market memang tak sempat, sebab buka lewat sangat...lagi pon tak berapa berminat dengan barangannya..hati lebih berbunga2 di Sport Street, perfume hunting dan apa2 yang sempat dibeli..so lepas breakfast ala kadar di bilik hotel, kami pun bergerak keluar,check out bilik hotel.
Oh ya!luggage kami yangberlambak2 tu simpan di concierge yg terletak di lobi hotel. Kami naik dari MTR Station prince edward ke mongkok(walaupun dekat tak larat menapak dgn 2 budak kecik tu).1 stesen je pon.Di stesen Mongkok, keluar di exit D.Naik atas jalan sket jumpa la Ladies Market dgn Fa Yuen Street.tapi sayang ladies market belum beroperasi, seawal pukul 10 pagi ..so kami meronda2 di kawasan sekitarnya sahaja..Jam 10pg, baru la kedai2 kat sini buka.target kedai nike dgn sasa atau bonjour saja..then kami masuk sasa dulu.selesai memborong di sasa(harga di sasa tak jauh beza dgn harga di Labuan yang duty free) tapi pilihan memang banyak..sempat merembat sorang 3-4 botol..hehehe..untuk kami berdua dgn budak2 yg sebok nak perfume Hello Kitty dan Mickey Mouse.Dekat sasa ni dia bg berlambak2 sample n miniature,best gile.
Tempat menabur duit..huhu

Pastu gerak ke Nike plak area2 situ,harga pun tak banyak beza antara satu2 kedai.tapi compare dgn Malaysia dekat seratus gak beza 1 sneakers tu...keluar dari nike, Ladies market masih belum buka.so kami terus ke MTR, tak boleh gerak lambat sangat...nak ke disneyland pulak.
Sampai di hotel, amik luggage, terus naik cab sebab tak larat berjalan.dari situ ke Disneyland Hollywood Hotel dalam HKD220.
On the way ke Disneyland..
 Sampai di hotel, pre check in, left luggage.lepak jap di Lobi hotel coz Damya tido dari dalam cab lagi.Pukul 12 kami gerak ke park menggunakan hotel shuttle yang sangat efisyen and on time.tiket dh book siap2 masa booking bilik,dgn pakej nya tu.
Tunggu shuttle bus kat tepi hotel tu
Ni lah dalam Disneyland Hollywood Hotel
Kami ambil room with 2 days tic for 2A+1C..rasanya around RM1200.
Alhamdulillah, akhirnya sampai juga kami di sini..

Sampai disneyland, menapak jauh juga nak ke entrance,pastu snap gambar lebih kurang, kami ke adventureland dulu nak lunch di Tahitian Terrace.
Kami ambil 2 set makanan .briyani with chicken and lamb kebab,satu lagi kurma chicken with plain rice.dgn air botol ice lemon tea.rasanya dekat RM80 kot semua ni.rasa makanan so so je compare dengan di Malaysia.hehehe..tapi memikirkan susah nak dapat makanan halal dalam Disneyland ni..makan je la.
Tengah beratur memilih makanan
Briyani with chicken and lamb kebab
Selesai isi tangki masing2 baru la boleh tersenyum.. naik raft untuk ke Tarzan House di tengah2 pulau di adventureland ni.tarzan house ni takde apa2 sgt..tapi sangat mengagumkan sebab dia buat pokok tu memang nampak real.naik atas tu, jumpa kala n baby tarzan, tarzan n jane, yang ni memang sangat kagum sebab nampak betul2 macam dlm movie tarzan tu.masa kami snap gambo nampak macam betul2 dalam tv, kecuali tersnap muka manusia real..baru la tau tu 3D..hehehe..tak paham?
ala..you all kena tengok sendiri ni.

Turun dari tarzan house naik jungle boat.
Que kat sini ok gak,tak berapa panjang.. dlm 5-10 min je.make sure korang que line english, kang masuk line bahasa cina tak paham guide dia membebel..lagi pon que english tu tak ramai sangat , ada few indian,singaporean chinese..hehehe..yg ni best gak..Damya cuak giler nampak ular,gajah,buaya artificial tu.muka masam je..Haziq toksah cakap la..excited giler,hehhee..masa nampak api n air tu lagi dia peluk mama dia kuat2..

Selesai di adventureland, kami missed out The Lion King Show pukul 2..next show pukul 4, kalo sempat kami masuk la.. ( at last memang tak sempat)

Then teruskan perjalanan ke fantasyland.naik kuda cinderella layan si kecik.Nak masuk Phillarmagic n Golden Mickey tak sempat,miss the show time gak.

pastu kami ke tomorrowland, kat sini jumpa buzz lightyear, amik gambar jap- character faveret Haziq.

Di Tomorrowland kami naik space ship pusing2 layan si abang plak,pastu kereta tu,apa tah namanya,auto apa tah..selesai di sini, pukul 3.30ptg,kami tunggu plak flight of fantasy parade.orang ramai giler..nak berdiri pun takde space sepanjang main street parade tu.parade dia memang awesome.kalo minat certain character kena berdiri dekat dengan character tu..kami silap tempat.orang berduyun2 di area tu.padahal mickey n the geng takde kat situ.snow white and the geng pun jauh..kami dekat dengan area pooh tigger je..

Habis parade, nak gerak balik..ada plak Mickey Toyriffic street party, since hari ni first day launch utk krismas theme..so tgu jap,kat main street USA.ada parade mickey pakai baju santa,siap ada snow.hehehe.ok gak la..abis parade ni kami pon balik ke bilik hotel utk mandi,solat n rehat dan makan bekalan sket.

Mya berposing

Dengan buzz light year
Dengan captain hooked katanya

Ngam2 kul 7.45mlm baru gerak ke park semula, nasib baik bas on time, pastu berlari2 plak nak kejar firework.nak tercabut kaki menolak stroller dan mengheret anak2.. hehhe..tepat pukul 8 malam, kami pun sampai, firework bermula..30 minit gak..kalo nak puas hati kena duduk dekat sket dgn area sleeping beauty castle, baru clear dan cantik.
Ramai betul manusia..dah abis firework..jom balik

Abis firework naik mtr, pegi City gate Outlet, tapi dah banyak kedai tutup..pegi supermarket nak cari susu segar utk breakfast pagi esoknya nt.kat sini ada gak mee sedap, indomee, fresh milk halal from Indon gak.malaysia produk jumpa Ayam Brand. Sedih gak Coach, Adidas, Nike dah tutup..awal gak depa tutup ek..kul 9 malam.

MTR cermin kepala mickey
Ni supermarket dia..lupa nama ape dah..

then naik tren MTR ke sunny bay, tukar ke disney line, sampai stesen disney naik shuttle ke hotel. Sepanjang perjalanan ni, Haziq memang TIDUR dalam stroller umbrella adik dia tu..heheheh dasat kan? puas kami mengangkut dia, nasib baik ada lif sepanjang jalan tu, kecuali naik bas..