Saturday, April 19, 2014

Darwisy Haziq masuk sekolah darjah 1 :)

Assalamualaikum semua pengunjung blog yang budiman...

Entry pasal percutian banyak juga yang tertangguh. Kerja kat ofis yang berlambak-lambak membataskan penulisan blog..macam-macam yang berlaku dalam hidup kami sekeluarga yang jauh dari saudara mara kat pulau ni.. apa-apa pun hidup perlu diteruskan, kegembiraan hidup pun perlu diwujudkan walaupun kadang kala di sudut hati ada yang rasa tak best..Ye lah kan bukan semua yang kita nak akan kita dapat..Yakin lah Allah lebih mengetahui segalanya..

Sebelum lagi banyak aku dok pot pet pot pet..Entry kali ini aku nak cerita pasal anak bujang aku yang masuk darjah satu awal tahun hari tu..Memang backdated gile lah entry ni. Biar lambat tapi aku nak tulis juga sebagai simpanan kenangan kami sekeluarga.

Haziq kami daftarkan ke sebuah sekolah swasta di sini..Asalnya kami target dapat pindah tengah tahun ni dan kata nya senang berurusan kalau nak berpindah nanti. Selain alasan tu, kami juga nak Haziq teruskan kesinambungan yang dia belajar masa di Smart Reader Kids dulu. Di SRK semua subjek menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa penghantar kecuali BM lah kan. Memang cepatlah kalau mengira dalam BI. Risau juga nanti dia jadi malas kalau masuk sekolah harian. Lagipun pelajaran kat SRK advance banyak ala-ala macam budak darjah satu atau dua punya silibus. Satu lagi yang utamanya budak ni memang susah nak jaga diri dan barang-barang...huhuhu

First day, papa tunggu jap tengok-tengok Haziq..ok je dia
Sejak dari awal tahun haritu sampai sekarang pemadam dan pensel memang akan hilang setiap hari. Kadang-kadang kalau nak cepat tinggal je semua buku-buku atas meja, bawa je beg kosong balik.Tu belum cerita asik tinggal botol air dan bekal. Adatlah kot anak-anak mula belajar jaga diri kat sekolah kan. Nasib baik lah persekitaran kat sekolah ni ok sikit. Maksudnya tak ada lah yang nak curi kalau tertinggal botol air ke bekal ke buku ke.

Masa persekolahan Haziq ni bermula jam 8 pagi hingga jam 3.30 petang. Antara waktu yang panjang tu akan ada dua kali waktu rehat, pukul 10 dan pukul 12.30 tengahari. Waktu tengahari tu sekolah dia akan sediakan makanan tengahari yang kita dah bayar dalam yuran sekolah. Secara normalnya dan senang penyediaannya diaorang akan masak makanan yang asasnya ayam. Haziq ni memang lah tak makan ayam dan tak suka makan nasi.Jadi, setiap hari mama kena lah sediakan bekal untuk dua kali waktu rehat tu. Tapi ada juga kadang-kadang diaorang sediakan spagetti. Suka sangat dia kalau ada spagetti.
Ni gambar dalam kelas

Panjang lebar cite pasal Haziq ni..huhuhu..rasanya semua ibubapa ada juga cite menarik anak-anak masuk sekolah terutamanya yang darjah 1. Apa-apa pun semoga Haziq dapat belajar melalui pengalaman seharian dan pergaulan dengan kawan-kawan masa kat sekolah. Mama sentiasa bagi sokongan dan doakan yang terbaik untuk Haziq.

Peristiwa nak straight kan duit akhirnya koyak pula..macam-macam





No comments:

Post a Comment