Sunday, June 22, 2014

Enchanted Bali : Day 2

Waktu pagi, jalan masih clear..belum macet
Tertarik tengok perhentian bas di Bali. kena naik tangga. Nanti nak naik bas senang sket..

Budak yang paling banyak pe'el masa dalam kereta..

Ukiran pintu kayu..menurut Pak Dani, ukiran di Bali antara yang terbaik di Indonesia

Dapur Rinnai di kedai sepanjang perjalanan kami ke Kintamani
Pagi ni kami bangun lewat sikit, sebab lepas subuh tertidur pula, penat semalam punya pasal. Kami sarapan di restoran hotel sahaja. Kalau ikut plan anak-anak ajak mandi swimming pool di depan bilik tu tapi dah lewat tak dapat lah mandi swimming pool ye anak-anak.

Makanan di restoran hotel ni boleh tahan lah juga. Ada Western, makanan Malaysia macam mee kari dan kueyteow. Kan owner nya dari Malaysia. Ada juga egg station, papa beratur ambil sebab Mya peminat telur. Pagi tu ramai juga pelancong dari Malaysia yang kami jumpa di situ. Ada juga mat saleh dan tak ketinggalan pelancong tempatan indonesia.

Siap bersarapan, supir kami, Pak Dani dah siap menunggu di lobi. Naik je kereta, kami ajak Pak Dani pergi ke convi store untuk membeli air minuman. Sebabnya kat bilik hotel tu tak boleh minum pula air yang didihkan ambil dari paip. Rasa payau semacam.

Kami plan nak pergi ke kawasan kampung kesenian iaitu galeri lukisan, tempat membuat batik Indonesia dan juga pembuatan perak.. Sampai sahaja di galeri lukisan tu, kami pun berjalan-jalan di dalam perkampungan kecil dia. Memang cantik sangat lukisan yang dihasilkan oleh anak tempatan Bali yang sangat berseni ni. Ada beberapa pelukis remaja yang sedang tekun menghasilkan lukisan yang sangat detail. Kami dibawa berjalan-jalan oleh guide di sini.

Tapi harga sangat mahal. So kalau korang ke tempat-tempat macam ni, tengok boleh, tapi beli tak digalakkan. Bukannya apa, harga sangat mahal dan kalau diberi diskaun pun masih tak dapat menandingi harga yang ditawarkan oleh kedai macam Krisna tu. ( Di Krisna pun ada jual lukisan juga)

Ni ayam jantan betul tau..cantik ayam ni..

Painting yang cantik, tapi mahal.

Adoi..main anak biawak lah pulak budak berdua ni..haishh....tapi yang tipu je lah huhu
Lepas tu kami dibawa ke tempat membuat batik dan menenun kain, seterusnya ke tempat menempa perhiasan perak. Dapatlah melihat secara dekat proses pembuatan batik Indonesia dan barangan perak.
Masam je muka akak ni..heheheh..penat dah kot

Haziq berminat menenun kah?
Bagi kami tempat ni boleh lah dilawati, sekejap pun jadilah, tapi tak berapa menarik. Sebabnya harga barang yang dijual sangat mahal. Sepatutnya kalau dah dibuat di situ mestilah murah kan, tapi ini tidak, makin mahal pula. Ye lah, dah namanya kawasan pelancongan haruslah mencekik darah kan. Hahahah, kami tengok pelancong mat saleh bersungguh-sungguh shopping di sini. Mungkin bagi mereka harganya dah murah kot.. Macam biasa tempat-tempat macam ni mesti ada penjaja barangan yang memaksa kita membeli barang cenderamata. Dorang ni jual agak mahal, boleh ditawar..kesian sangat. Masyarakat di sana sangat struggle untuk hidup. Persaingan hidup sangat tinggi. Bersungguh-sungguh mereka paksa kita beli barang jualan mereka. Siap letak di tangan kita, merayu2.. Yang bestnya Haziq yang tak faham apa-apa tu terus ambil sebab dia ingat barang tu diberi percuma. Kami cuma menggelengkan kepala tanda tidak mahu membeli barangan mereka. Sebab dah tawar pun sebenarnya masih lagi mahal.

Perjalanan diteruskan ke arah Utara, iaitu untuk ke kawasan Kintamani. Sepanjang perjalanan ni macam-macam pemandangan menarik perhatian kami. Antaranya ialah terdapat begitu banyaknya tempat menjual ukiran batu atau pasu Bali yang sangat cantik dan mempesonakan, kalau di letak di taman di rumah kita. (berangan kejap) Batu-batu ni dibina khas untuk taman-taman dan pada pendapat kami, mungkin dibeli oleh golongan atasan di Bali ini untuk menghias taman di rumah mereka dan juga di hotel-hotel kan. Ukiran patung dewa memang berlambak-lambak, takde lah kami snap dan upload di sini pula ye.
Batu hiasan taman
Pokok di nursery untuk taman
 Selain daripada tu, terdapat juga nursery bunga-bunga taman gaya Bali..aduh..cantiknya..berangan lagi, kalaulah dah duduk rumah sendiri..tapi tak tahulah bila tahun merasa duduk rumah sendiri..heheheh..

Masa kami ke Bali ni, penganut agama Hindu Bali sedang merayakan dua hari kebesaran mereka iaitu Hari Kuningan dan Hari Galungan. Makanya, sepanjang perjalanan kami ke Kintamani ni, akan nampak beratus-ratus hiasan keagamaan yang dipacakkan di hadapan rumah mereka iaitu penjor. Hampir di setiap rumah di tepi jalanraya akan diletakkan penjor. Kalau korang nak tau lebih lanjut tentang perayaan penganut Hindu Bali, bolehlah tengok kat link ini ye!.

Dalam perjalanan ke Kintamani juga, kami singgah ke dua tempat lagi iaitu Pura Batuan di Ubud dan juga Pura Tirta Empul. Ok, memang kalau ke Bali kita akan melawat kawasan pura ni ye kawan-kawan. Kalau tak nak melawat pura boleh lah ke pantai-pantai sahaja. Kami pergi sebab cuma ingin melihat budaya masyarakat setempat.